Aktualności

2008-01-18

Możdżer na fortepianie, a Fresco na bębnach

„Polska – Izrael. Możdżer na fortepianie, a Fresco na bębnach” – koncertem improwizacji jazzowych na temat kompozycji tradycyjnych oraz własnych zakończył się w Gdańsku Dzień Judaizmu. Sala pękała w szwach, a owacjom nie było końca.
Nim Leszek Możdżer zagrał na fortepianie, a Zohar Fresco na instrumentach perkusyjnych posłania wygłosili rabin Icchan Rapopot, naczelny rabin Wrocławia i Śląska i abp Tadeusz Gocłowski, metropolita gdański.
– Mówili rabini, że celem życia człowieka jest zbliżenie się do Boga – zaczął swoje posłanie rabin Icchak Rapoport. – Pytali ludzie: jak można zbliżyć lub oddalić się od Boga, który jest nieskończonością? Nie można zbliżyć się i oddalić od Boga, ale można zbliżyć i oddalić się od człowieka stworzonego na podobieństwo Boga. Dlatego ważna jest relacja między człowiekiem a człowiekiem. Różni nas światopogląd, ale dziś czujemy tutaj między sobą bliskość. Tu i teraz czuję duchowość. Bardzo Państwu za to dziękuję.
Abp Tadeusz Gocłowski, metropolita gdański, odwołał się o encykliki „Nostra Etate”.
– Nasz wiek, nasz czas, dotknięty był dramatem poniżenia człowieka – mówił metropolita gdański wspominając nazizm i komunizm. – Kościół odcina się, potępia wszelkie przejawy wrogości wobec innych ludzi, również antysemityzm. Trzeba zdecydowanie odrzucić zło, by ludzie mogli żyć w pokoju, w szacunku budować bezpieczną przyszłość. 
Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianista światowej klasy. Urodził się w Gdańsku, naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej. Nieustannie zwycięża w kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku, w tej samej roli otrzymał nagrodę Fryderyka oraz Paszport „Polityki” i Wielką Nagrodę Fundacji Kultury. Leszek Możdżer nagrywał płyty z prawie wszystkimi najwybitniejszymi, polskimi muzykami jazzowymi. Na uwagę zasługują jego własne kompozycje oraz realizacje teatralne.
Zohar Fresco urodził się w Izraelu w rodzinie o tureckich korzeniach. Grę na instrumentach perkusyjnych rozpoczął jako sześcioletni chłopiec. Kilkanaście lat później żywo zainteresował się tradycyjnymi arabskimi instrumentami, takimi jak bębny ramowe, tamburyna... Żeby pogłębić swą wiedzę i umiejętności, Fresco szukał towarzystwa muzyków, imigrantów z innych krajów, którzy osiedli w Izraelu, przywożąc ze sobą wiele rzadkich instrumentów. Opanował wiele technik właściwych muzyce Iranu, Iraku, Indii, Turcji czy Egiptu. Mawia się o nim „poeta bębnów”.
Brawom nie było końca.

« powrót